"Jezus heeft alles uit balans gebracht," zegt de Misfit in Flannery O'Connor's verhaal A Good Man Is Hard to Find (Goede mensen zijn dun gezaaid)
"Als Hij deed wat Hij zei, dan kun je niets anders doen dan alles overboord gooien en Hem volgen, en als Hij dat niet deed, dan kun je niets anders doen dan genieten van de paar minuten die je nog hebt op de beste manier die je kunt, door iemand te vermoorden of zijn huis af te branden of hem iets anders kwaadaardigs aan te doen. Geen plezier alleen maar kwaadaardigheid."
In de bezoedelde logica van de Misfit zegt hij hetzelfde als Paulus in de 1e brief aan de Korintiërs (15: 14): “En als Christus niet is opgestaan, dan is onze prediking zonder inhoud en uw geloof leeg."
Als Jezus deed wat Hij zei, namelijk opstaan uit de dood, is er geen andere logische optie dan Hem te volgen. Maar als Hij een bedrieger is, wat doet het er dan nog toe?
Ik was 16 of 17 jaar oud toen ik mijn geloof serieus begon te nemen. In die tijd begreep ik de betekenis van de Verrijzenis niet echt. Het leek me gewoon één van de vele wonderen die Jezus deed.
Ik begreep de betekenis niet van de woorden van Paulus in de Korintiërs.
Maar ik ben afkomstig uit Venezuela. Ik maakte mijn studentenjaren mee in misschien wel de ergste tijden van ons land in een eeuw. Ik zag hoe mijn moeder in het gezicht werd geslagen om kip te bemachtigen, ik moest meer dan eens de les verlaten omdat de Nationale Garde nabij traangas gooide. Ik zag hoe de andere leraren die op dezelfde school werkten als ik zichtbaar dunner werden, omdat ze niet het geluk hadden familie in het buitenland te hebben die wat geld kon sturen om te overleven. Ik doorstond een vijfdaagse stroomstoring - twee keer. Mijn grootmoeder had kanker en we konden geen medicijnen voor haar vinden - vrienden en kennissen werden gemarteld, geslagen en verkracht door de Nationale Garde omdat ze zich inzetten voor een beter land. Mijn vader, mijn broer, de helft van mijn familie en de meeste van mijn vrienden zijn het land ontvlucht op zoek naar kansen die ons land hun niet bood.
Ik wil van dit artikel geen politiek manifest maken. Maar naarmate mijn leven vorderde, namen de redenen voor hopeloosheid toe.
Maar de Verrijzenis vertelde me iets anders.
De Wederopstanding verandert de wereld. Het maakt alle dingen nieuw. De Verrijzenis betekent dat dood, pijn, lijden, angst, niet de ziekte tot de dood zijn, zoals Jezus zou zeggen over de dood van Lazarus (en Kierkegaard vervolgens zou overnemen). Maar, vraagt Kierkegaard dan, wat is dan wel de ziekte tot de dood? Wanhoop. Dat is uiteindelijk niet op God vertrouwen, ons niet door Hem laten omvormen zodat we uiteindelijk volledig in Hem kunnen rusten.
Maar de Wederopstanding neemt onze wonden niet weg. Immers, toen Christus herrees, droeg Hij de wonden van het kruis. Digitum tuum huc et vide manus meas et adfer manum tuam et mitte in latus meum.
Als onze persoonlijke wonden ons dichter bij God brengen, en wij ze door Hem laten transfigureren, zullen wij daarmee onze Heer in de hemel ontmoeten?
Het kruis is niet het laatste woord. Het kruis is een overwinning omdat het wijst naar de opstanding. Christus heeft de dood overwonnen en daardoor de wereld getransfigureerd. Alles is van Hem. “Ikzelf moet van de aarde omhoog geheven worden en zo haal ik alles naar Mij toe." (Joh. 12: 32-33).
"Ik kon alleen geloven in een God die kon dansen", zegt Nietzsche in Thus Spoke Zarathustra. Zijn wij ons voldoende bewust van de overwinning van de opstanding om geestelijk te dansen? En dat doen we niet omdat ons leven eenvoudig is, maar omdat Christus is opgestaan en in ons woont.
Door Christus zijn wij geroepen om te verzoenen wat de zonde in een paradox heeft veranderd: tijd en eeuwigheid; het heilige en het profane; hemel en aarde.
Alleen Christus kan de dood transsigneren. Het is geen einde, het is het begin van onze ware roeping. Wij zijn gemaakt voor de hemel, maar de hemel begint hier met de vreugde dat wij geliefd, verlost en herrezen zijn!
En dat heeft Christus voor ons gewonnen met de Verrijzenis.
Edgar Beltrán
Dit blog verscheen in zijn originele, Engelstalige vorm op het Mythic Mind platform: https://mythicmind.substack.com/p/ramblings-on-the-resurrection
Over de auteur: Edgar Beltrán is parochiaan van de Heilige Stefanus en kerkganger bij de Maria Geboortekerk. Edgar is een Venezolaanse filosoof die momenteel een master in godsdienstfilosofie doet aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Volg hem op Twitter: @edgarjbb
Foto van Kelly Sikkema on Unsplash