CONCERT, Maqam , in de Antonius van Paduakerk,

Passieconcert op zaterdag 16 maart 2019

Zanggroep MAQAM geeft op  zaterdag 16 maart een Passieconcert “Met schreiende ogen

Op het programma staan het Stabat Mater van Josef Gabriel Rheinberger, waarin het verdriet van Maria bij haar zoon aan het kruis bezongen wordt.
Verder zal van César Franck Die Sieben Worte Jesu am Kreuzuitgevoerd worden met orgelbegeleiding en met medewerking van 4 solisten.
Daarnaast zingt Maqam een aantal kleinere werken van beide componisten.

Wij verwelkomen u graag in de
Antonius van Padua kerk, Groesbeekseweg 96, Nijmegen.
Aanvang 20.00 uur.

Entreekaarten:
€ 10,- in de voorverkoop via onze website (klik hier)
€ 12,- verkoop aan de zaal

Organist: Dirk Luijmes
Solisten: Renske van Gelder, sopraan
  Emiel HoefnagelRichard van Gelder, tenor
 

Fons Meijer, bas

 

CONCERT: Capella ad Fluvium zondag 24 maart 2019 15.30u Antonius van Paduakerk   

Welkom bij Cappella ad Fluvium!

Cappella ad Fluvium is een projectkoor voor gevorderde amateurzangers en trekt door zijn bijzondere kwaliteiten en muziekkeuze deelnemers uit de wijde omgeving van Arnhem. Het koor wordt geleid door Peter-Paul van Beekum, en heeft zich gespecialiseerd in werken uit de Renaissance en Barok en voert zowel geestelijke als wereldlijke muziek uit. Regelmatig wordt oude en hedendaagse muziek gecombineerd, maar altijd rond een bijzonder thema, in een originele setting of met relatief onbekende werken die wonderschoon blijken te zijn. Het koor is steeds op zoek naar nieuwe muzikale uitdagingen.

Huidig project
Van december 2018 tot maart 2019 werken we aan een programma met juweeltjes uit de Engelse anthem-traditie vanaf de 16e eeuw tot nu. Anthems zijn composities in de Engelse kerkmuziek voor koor, met of zonder solopartijen, a cappella of met instrumentale begeleiding. Het programma omvat werken van o.a. Orlando Gibbons, Thomas Tallis, Robert Parsons en Thomas Thomkins en Henry Purcell. Van Edward Bairstow, John Ireland, Edgar Bainton en John Sanders zullen we werken voor koor en orgel ten gehore brengen. Ook komen a cappella werken uit de periode van eind 19e eeuw tot de huidige tijd aan bod van componisten als Hubert Parry, William Walton en de hedendaagse Paul Mealor.  Hier lees je er meer over.

De concerten van dit project vinden plaats in maart 2019

zondag 24 maart 2019 15.30u Antonius van Paduakerk, Nijmegen

 

Antonius van Paduakerk  : Akoestiek om trots op te zijn

Muziek speelt een belangrijke rol in onze parochie. In de eerste plaats natuurlijk de koren die zingen tijdens de vieringen: het KleinKoor, het Gregoriaans koor en Larissa (bij uitvaarten en huwelijken). Berry van Berkum en Paul Keijsers zijn de vaste organisten tijdens de vieringen.

Daarnaast zijn vooral koren enthousiast over de akoestiek van de Antonius van Paduakerk.


Verschueren orgel

In de kerk staat een Verschueren orgel, dat in 2017 helemaal gereviseerd is. Werkelijk ieder onderdeel is door de handen van vakmensen en vrijwilligers gegaan. Na vele uren schoonmaken, repareren of vervangen is het orgel weer helemaal klaar om de vieringen te ondersteunen. Het orgel wordt dagelijks bespeeld door orgelleerlingen en het wordt gebruikt tijdens concerten.


Concerten

Vooral koren maken graag gebruik van de mogelijkheidom een concert te geven in de Antonius van Paduakerk. Lees meer over de mogelijkheden op de pagina Concerten.

 

Verschueren orgel

Veranderingen aan het orgel:

Sinds 1968 beschikt de Paduakerk over een fraai mechanisch orgel gebouwd door de orgelbouwer Verschueren uit Heythuysen.

Dat dit een goede investering was is gebleken uit jarenlang goed functioneren van dit instrument tijdens onze erediensten en tijdens concerten. In al die jaren was er slechts af en toe onderhoud nodig en een keer in de zoveel jaar (zeker na stoffig onderhoud aan onze kerk, bijvoorbeeld stuc of schilderwerk) een grondige reiniging en generale stembeurt. Daardoor staat het orgel er nog steeds goed bij en functioneert het week in week uit zonder noemenswaardige gebreken.

Het orgel is gebouwd in een tijd dat er meer waardering kwam voor de ambachtelijke orgelbouw uit de barok. Daardoor werden er sinds de jaren 50 weer mechanische orgels gemaakt en ging het weer over kwaliteit ipv kwantiteit. Ook werd het heldere klankbeeld van barokorgels als voorbeeld genomen voor nieuwe orgels. Het Marcussen orgel in de Nicolaikerk te Utrecht is daar het belangrijkste voorbeeld van. De bouw van dat orgel heeft voor een enorme verandering in ook met name de Nederlandse orgelbouw geleid. Ook ons Verschueren orgel klinkt helder en boventoonrijk. Ons orgel is fraai maar niet erg groot. Dat maakt dat ieder register (of klankkleur) belangrijk en nodig is. Het tweede klavier heeft een zeer schel register dat past in dat boventoonrijke beeld (de cymbel), maar in de praktijk door alle organisten zelden gebruikt word. Het wordt als te schel en te hard ervaren. Al jaren hebben we hierover gepraat en bij het laatste grote onderhoud (zo’n 7 jaar geleden) gaven we het nog een kans. We zijn nu weer zoveel jaar verder en samen met Paul en Ton hebben we geconstateerd dat het orgel veel beter af zou zijn met een zogenaamde nasard. Ook een boventoonrijk register maar met veel grotere gebruiksmogelijkheden.

In overleg met verschillende partijen (Stichting Vrienden van Antonius van Padua, Verschueren Orgelbouw en locatieteam) hebben we besloten om een nieuwe nasard te laten maken door Verschuere,n die past in het klankbeeld van het orgel en die de plaats inneemt van de cymbel. Nu het eindelijk gebeurd is denken we regelmatig: waarom hebben we dit niet eerder gedaan! Het nieuwe register is zeer geslaagd en laat zich combineren met tal van andere registers. Zo zijn er nieuwe klankkleuren en combinaties mogelijk. Tegelijkertijd zijn 2 registers van plaats gewisseld wat ook een verbetering is voor het gebruik. De octaaf van het 2de klavier is verhuisd naar het Hoofdwerk en de fluit 2 van het Hoofdwerk is verplaatst naar het 2de klavier. Dit is in de lijn van de oorspronkelijk opgegeven dispositie. We hebben nooit begrepen waarom hier tijdens de bouw van is afgeweken. Nu dit is gewijzigd ervaren wij dit in het gebruik als veel logischer en is de klankopbouw van het orgel evenwichtiger geworden. Voor volgende generaties is de originele cymbel netjes ingepakt en ligt in de orgelkast opgeslagen.

Dit alles heeft in ons jubileum jaar plaats gevonden en was afgerond in april. Ongetwijfeld heeft u al een nieuwe frisse klank gehoord en de oren gespitst! We zijn erg gelukkig met de ingreep en willen hierbij iedereen bedanken die mee heeft gedacht en die deze upgrade van ons orgel heeft mogelijk gemaakt (in het bijzonder 'Stichting Vrienden van Antonius van Padua').

September 2017

Berry van Berkum